„Mały miś w świecie wielkiej literatury” – miedzynarodowy projekt edukacyjny”
W Przedszkolu nr 1 „Wesoła Jedyneczka” w Zabrzu realizowany jest projekt „Mały miś w świecie wielkiej literatury” to projekt rozwijania czytelnictwa i współpracy między przedszkolami pod patronatem ogólnopolskiego czasopisma „Przedszkolnego ABC” oraz patronatem honorowym Rzecznika Praw Dziecka .
Jego autorem jest Aneta Konefał, dyrektor Przedszkola Publicznego nr 1 w Kolbuszowej. Koordynatorem projektu w mieście Zabrze wyznaczonym przez organizatora jest nauczyciel Przedszkola nr 1 w Zabrzu: Bożena Mroczek . „Mały miś w świecie wielkiej literatury” to ogólnopolski projekt rozwijania czytelnictwa i współpracy między przedszkolami pod honorowym patronatem, ks. dr hab. Jana Niewęgłowskiego, prof. UKSW- Dziekana Wydziału Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz pani Doroty Dziamskiej – pedagoga, autora systemu Edukacja Przez Ruch, eksperta MEN, Fundacja „Cała Polska Czyta Dzieciom”. Muzeum Dobranocek w Rzeszowie. Głównym patronem medialnym jest ogólnopolskie czasopismo „Przedszkolne ABC” oraz 30 innych podmiotów w tym: regionalne stacje telewizyjne, radiowe, gazety oraz portale internetowe. Na terenie naszego miasta patronatem honorowym objęła projekt Miejska Biblioteka Publiczna im. Jerzego Fusieckiego w Zabrzu.
KLUB EUROPEJSKI
KLUB EUROPEJSKI WESOŁEJ JEDYNECZKI
Dzieci przedszkolne z obserwacji najbliższego otoczenia, z
różnorakich mediów odbierają obrazy, informacje, fragmenty
wiadomości, których często nie są jeszcze w stanie zrozumieć, ale
wywołują one ich zaciekawienie, prowokują do zadawania pytań. Dzieci
sześcioletnie przejawiają już zainteresowanie sprawami dorosłych ,
chęć udziału w nich, dążenie do zrozumienia problemów czasami
bardzo trudnych i zdawałoby się wykraczających poza możliwości
percepcyjne przedszkolaka. Niektóre starsze przedszkolaki wędrują z
rodzicami coraz dalej poza rodzinny dom i swoje miejsce urodzenia, inne
odkrywają świat w książkach i w telewizji. Wszystkie słyszą o
krajach europejskich, o tym, że za granicami naszego kraju są inne-
także ciekawe i piękne. Czy rozmowę sześciolatków na temat – Co
to jest Unia? pominąć milczeniem. Zadaniem nauczycieli jest
porządkowanie tych wrażeń i spostrzeżeń, pomoc dziecku w poznawaniu
dalszych stron w sposób odpowiadający ich potrzebom i możliwościom.
Nawiązując do zaciekawień dzieci i codziennych przeżyć stopniowo
ukazywać coraz szerszy świat, poczynając od domu, regionu, kraju, aż
do zagranicznych wędrówek. Unia Europejska już w przedszkolu? To
niewątpliwie bardzo trudne pytanie. Przedszkole, jako pierwszy stopień
edukacji ma trudne zadanie w tym zakresie. Przedszkolak to przecież
mały człowiek, dla którego najważniejsi są rodzice, dziadkowie, z
czasem koledzy i koleżanki z przedszkola. – Czy można rozmawiać w
przedszkolu o Unii Europejskiej? W myśl zasady, że przechodzimy od
tego, co najbliższe dziecku do tego, co dalekie, o krajach Europy i
Unii możemy zacząć mówić dopiero wtedy, kiedy dziecko pozna
przedszkole, ma ugruntowane poczucie bezpieczeństwa, pozna najbliższą
okolicę, kiedy poczuje się bezpiecznie i pewnie w swoim środowisku.
Dlatego też edukację europejską należy rozpocząć już od
przedszkola. Wychodząc naprzeciw tej potrzebie, aktualnym tendencjom
edukacyjnym, a także naprzeciw oczekiwaniom dzieci przedszkolnych
wykazujących się naturalną ciekawością świata, dociekliwością i
wrażliwością opracowałyśmy wspólnie z koleżanką
przedsięwzięcie polegające na eksponowaniu w pracy z dziećmi treści
związanych z Unią Europejską. Przedsięwzięcie edukacyjne dla 5-6
latków – „KLUB EUROPEJSKI WESOŁEJ JEDYNECZKI”.



















Europejski Plan Rozwoju Przedszkola nr 1 w Zabrzu
Erasmus+ Sport i nauka pod gołym niebem
Celem projektu jest zaszczepienie u dzieci nawyku aktywnego i kreatywnego spędzania wolnego czasu w kontakcie z naturą. Czerpanie radości z ruchu oraz zdobywanie wiedzy w plenerze, ma stać się wspaniałą alternatywą dla siedzącego trybu życia. Uznałyśmy, że jeżeli chcemy mieć zdrowe pokolenie, musimy zacząć edukację prozdrowotną już w przedszkolu poprzez stymulowanie dzieci do aktywności fizycznej oraz wykorzystywanie środowiska naturalnego jako miejsca eksperymentowania i eksplorowania świata.
W ramach naszego projektu Sport i nauka pod gołym niebem chętnie wyruszamy z dziećmi w teren aby w ciekawy sposób poznać otaczający nas świat.
1. Ćwiczyć każdy może, trochę lepiej i trochę gorzej.
2. Zabawa jest dobra na wszystko.
3. Ruszaj w drogę – hit the road.
4. Sport i nauka pod gołym niebem.
5. Wspólnie możemy więcej – Together we can more.
Nasze przedszkole bierze udział w konkursie Erasmus’a.
Nasze wpisy można zobaczyć na stronie http://selfieplus.erasmusplus.org.pl/
w trzech kategoriach.
Zapraszamy na prezentację filmową naszych działan 🙂
ERASMUS + Dojrzałość matematyczna w przedszkolu – kluczem do sukcesu „Mathematic maturity in preschool – the key to success”.
Realizacja projektu: 1.07.2016 r – 30.06.2018
OPIS PROJEKTU:
Edukacja matematyczna w oparciu o różnorodną aktywność dzieci w różnych sytuacjach okolicznościowych. Uczenie matematyki wtopione w działania, poprzez samodzielne doświadczenia dzieci angażując umysł i emocje. Projekt został ujęty w następujące bloki tematyczne:
- „Matematyka w kuchni” jest dla dzieci atrakcyjna ze względu na wykorzystywane pomoce, które na koniec zajęć można zjeść – to stanowi ważny aspekt emocjonalny, kształtujący pozytywne emocje i tym samym ułatwiający zapamiętywanie.
- „Matematyka ukryta w bajkach i literaturze dla dzieci” to wykorzystanie literatury dziecięcej do zaprojektowania zajęć realizujących treści matematyczne. Dzieci lubią słuchać bajek i to stanowi aspekt budowania pozytywnych emocji oraz zachęca do podejmowania działań.
- „Matematyka na ulicy” – zajęcia wykorzystujące różne sytuacje w czasie wycieczek, spacerów i zabaw w ogrodzie.
- „Opowieści matematyczne” to projektowanie opowiadań ukierunkowanych na wykonanie zadań matematycznych w oparciu o liczmany.
- „Aktywność ruchowa i matematyka”, „Aktywność muzyczna i matematyka”, „Aktywność plastyczna i matematyka”.